Mattematik I like

Jag har alltid gillat matte då jag tycker att det är intressant men i skolan så var jag nöjd om jag bara fick G, vilket jag har i betyg också.

Igår var det en tjej som skrev på facebook och ville ha hjälp...

Mattehjälp! Om man har ett lån på 225 000 kr som ska betalas av på 12 år och räntan är på 4,15%. Ungefär hur mycket blir det i månaden?

Kom flera gissningar, och bland annat en tjej jag fattar inte hur fan hon kunde räkna ut det svaret hon kom med för det blev fel för henne det första hon gjorde. Hon skrev sedan att hon hade IG i matte också. Sen kom jag med mitt svar..

9337,5 ränta på 225000,
144 månader = 12 år.
778,125 ränta/mån,
225000/144= 1562,5.
1562,5+778,125= 2340,63 / månad.
1562,5 är bara amortering. + ränta på ca 778,13

Räntan påverkas av hur stort beloppet är och de ändras i och med att det betalas av så blir räntan mindre för varje månad på de som du betalar av. (Johans kommentar när jag diskuterade med honom samtidigt.)

Det bästa av allt är att jag fick alltid lära mig att man måste skriva ner hur man räknat så att man kan se hur jag tänkt även om svaret blev fel. Nu vet inte jag vad det rätta svaret är men jag gissar på att jag kom närmast lösningen på hennes fråga.

Jag alltså älskar dessa mattetal som vissa kan komma med, jag vill repetera matte A för att sedan läsa Matte 2-4 (B-E). Jag gillade att räkna med X i grundskolan, det fick mig att verkligen tänka och prova mig fram.

Jag skulle vilja repetera en hel del innan jag vill göra högskoleprovet. Dock har min Engelska blivit mycket bättre, alltså för 2-3 år sedan så förstod jag knappt vad folk sa men efter att varit tvungen men även en hel del översättning då jag ibland fortfarande inte riktigt vet vad vissa ord betyder då jag aldrig hört dom förr. Men det kommer, det tar sig. Jag har all tid i världen! :)

Kommentera här: