Lussebak

Trots att jag bara hade en dag ledig mitt i veckan så hann jag med enormt mycket igår. Var iväg till återvinningen och slängde lite grejer, skönt att bli av med! 
 
På kvällen blev det bakning av Lussebullar, eftersom jag aldrig lyckats med mina tidigare utan att de blivit kompakta och torra så var jag väldigt förväntansfull.
Resultatet blev så som jag ville att det skulle bli, saftiga och luftiga! Knepet är rumstempurerat smör och mjölk, lägga russinen i vatten så att de inte suger ur vätskan ifrån bullen. Och vill man förstärka saffranssmaken så 1 matsked sprit (jag hade vodka eftersom jag inte hade rom hemma) på ett litet fat och blanda i saffran och låt dra ett par timmar. 
 
 
 
 
Kommer att göra en glutenfri sats åt Monica K som ska ha glutenfritt, hon flyttar snart så jag förstår att hon inte vill eller har list att ställa sig och baka just nu. Hon är stressad som det är redan.
 
Tänkte göra en egen pepparkaksdeg kanske nästa vecka eller näst nästa vecka. I år är jag ute i god tid känner jag 👍
 
Ikväll tänkte jag bara plocka undan och snart gå och lägga oss, ska bli skönt att inte behöva städa hela helgen. 

Kommentera här: